Wino w trendach 2020/2021 r.

Kategoria: Winne porady Opublikowany: Komentarze: 0 Polubienia: 439

Wino jako jedyny alkohol obroniło swoją pozycję w 2020 roku. Podczas gdy sprzedaż mocnych alkoholi i piwa spadała, Polacy nadal chętnie sięgali po wino. Tak wynika z danych Euromonitor International z września tego roku. Poznaj 6 najciekawszych trendów ostatnich miesięcy.

1. Szampańska zabawa przez cały rok.

Musujące wina przydają się już nie tylko wtedy, kiedy trzeba wznieść toast. Jak podaje NielsenIQ, podczas gdy na całym świecie odnotowano znaczące spadki w sprzedaży tego alkoholu, u nas rynek bąbelków wzrósł o 15,3% ilościowo i o 17,5% wartościowo w porównaniu z 2019 rokiem. W dużej mierze za tymi liczbami stoi sukces Prosecco. Jednak także szampan jest coraz chętniej wybieranym przez dorabiających się Polaków alkoholem. Wzrost zainteresowania zanotowała również hiszpańska Cava. Ciekawostką wśród musiaków jest zarejestrowane dopiero od roku różowe Prosecco. Ta nowość powstaje z tradycyjnej odmiany Glera, ale z dodatkiem 10-15% Pinot Noir. Triumfy święcą też wina musujące aromatyzowane, typu drinki na bazie wina musującego.

2. Różowe szaleństwo.

Pijemy więcej niż dotychczas win białych. Już niedługo mogą się one zrównać z winami czerwonymi, do których Polacy mają największe przekonanie. Przede wszystkim rośnie jednak zainteresowanie winami różowymi. To światowy trend, nazywany „różowym szaleństwem”. Przez ostatnie lata kojarzyły się one wyłącznie z kobiecym drinkiem, ewentualnie mogły być podane do deseru. Dziś jednak już każda szanująca się restauracja ma w ofercie gamę jakościowych win różowych, a propozycje ich podania obejmują także zestawienie z wędlinami, owocami morza czy hamburgerami. To też świetne tło dla wielu smakołyków kuchni włoskiej, na przykład zapiekanek.

3. Ciekawość nowych smaków

Jeszcze niedawno z automatu sięgaliśmy po wina sobie znane. Teraz jednak coraz częściej próbujemy nowych szczepów czy destynacji. Wzrasta wiedza na temat foodpairingu, co również popycha nas ku odkrywaniu bogactwa świata win. W poszukiwaniu nowych smaków chętnie sięgamy także po wyroby polskich winnic.

4. Chcemy jakości

Kupujemy nie tylko więcej wina, ale też jesteśmy skłonni zapłacić za jakość. Trend ten nazywa się „premiumizacją” i wynika ze wzrostu wiedzy o winie, a w związku z tym rosnącymi wymaganiami co do klasy trunku. Mimo to najczęściej kupujemy wina w przedziale cenowym 20–30 zł.

5. Wino bez kaca

Chcemy przyjemności ze smaku wina, ale bez konsekwencji – bez kaca czy konieczności wracania do domu taksówką. Kieruje też nami troska o zdrowie. Dlatego tak dużą popularnością cieszą się od niedawna wina bezalkoholowe. Im szersza będzie oferta win 0% imitujących te tradycyjne, tym więcej osób ma szansę skorzystać z tego trendu.

6. Dużo i łatwo.

Trendy winiarskie dotyczą nie tylko samego wina, ale też rodzaju preferowanego opakowania. Dominują względy praktyczne. Można zauważyć w ostatnich miesiącach większe zainteresowanie winami w kartonach o dużej pojemności, a także butelkami z zakrętką, dzięki którym łatwiej otworzyć i przechowywać wino.

Co mówią o nas trendy winiarskie 2020/2021 r.?

Z podsumowania trendów winiarskich wyłaniamy się jako konsumenci o rosnących oczekiwaniach względem produktu, ale też skłonni do eksperymentowania. Polacy poszerzają swoją wiedzę na temat win, a wraz z nią będą też coraz chętniej sięgali po szczepy i destynacje do tej pory u nas niszowe. Można zauważyć pragnienie zabawy i lekkości – po latach dominacji ciężkich, czerwonych win, nadszedł u nas czas na różowe i musujące trunki, a także na smakowe mieszanki. W świętowaniu nie chcemy, żeby nam przeszkadzały skomplikowane systemy otwarcia butelki czy kac następnego dnia. Ma być smacznie i wygodnie. Stąd też zainteresowanie bezalkoholowymi trunkami, butelkami na zakrętki albo dużymi kartonami z kranikiem.

Kalendarz Winny

POLUB > Polub
SKOMENTUJ > Skomentuj